Rektör Aktekin Öğretmenlerle Söyleşide Bir Araya Geldi

31 Mart 2021 1915
Rektör Aktekin Öğretmenlerle Söyleşide Bir Araya Geldi

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi (NEVÜ) Rektörü Prof. Dr. Semih Aktekin, Trabzon İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün öğretmenlere yönelik başlattığı “Trabzon Öğretmen Akademisi Uzaktan Eğitim Faaliyetleri” kapsamında, öğretmenlerle söyleşide bulundu.

Trabzon İl Milli Eğitim Müdürlüğü Teknoloji Tasarım Öğretmeni Nuray Karabayır moderatörlüğünde çevrim içi olarak gerçekleştirilen söyleşide “Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Yeterliklerini Yeniden Düşünmek” üzerine konuşan NEVÜ Rektörü Prof. Dr. Semih Aktekin, pandeminin gündelik yaşamda ortaya çıkardığı değişim ve dönüşümle birlikte eğitim üzerinde özellikle öğretmenlerin yeni sürece uyumda karşılaştığı sorun ve çözüm önerilerine değindi.

Aktekin, “Pandemiyle birlikte eğitimciler ve dünya olarak yeni bir tecrübe yaşıyoruz ve çevrim içi toplantılar yapmak bir yıl öncesinde hiçbirimizin gündeminde yoktu. Yine çevrim içi olarak öğrencilerle dersler yapıyoruz, bilgiler paylaşıyoruz ve bu süreci hep birlikte yaşayarak ve deneyimleyerek öğreniyoruz.

Diğer taraftan hepimiz bir veli ve öğretmen olarak pandemi sürecinde meslektaşlarımızdan, öğrencilerimizden,  arkadaşlarımızdan ve eski iletişim biçimlerimizden uzak kaldık. Zaman zaman bunalıyoruz, sıkılıyoruz, ne yapacağımızı bilemiyoruz. Ve uluslararası literatürü okuduğumuzda da bu bizim yaşadığımız panik, kaygı, stres ve mutsuzluk hali tüm dünyada genel bir kaygı. Diğer ülkeleri de takip ettiğimizde en gelişmişinden en dezavantajlı konumda olan herkes bunu yaşıyor. Bu yüzden bu süreci başarıyla aşmak için, uzun vadede planlamalar yapmamız ve kendimizi nasıl güncellememiz gerektiğine dair hususlar üzerinde biraz konuşalım isterim. 

Bildiğiniz üzere Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü,  mesleki genel yeterlilikleri belgesini yayınlayarak bunu sizlerle paylaşmış ve okullara göndermişti. Halen yürüklükte olan bu belgenin amacı “Bir öğretmende olması gereken bilgi, beceri, tutum ve değerleri belirlemekti. Yine öğretmen arkadaşlarımızın da kendilerini bu yeterlilik belgesine göre geliştirerek, mesleki yeterlilik eğitimlerine katılmalarını ve varsa eksikliklerini tamamlamalarını kapsamakta. Ancak bu pandemi süreci bize normal zamandaki yeterliliklerimizi,  anormal ve olağanüstü zamanlarda güncellememiz gerektiğini bir kez daha gösterdi.

Bizim yeterlilik belgesinde bilgi, beceri, tutum ve değer boyutu ön plandaydı. Burada alan bilgisine ve mevzuat bilgisine sahip olmanız gerekiyordu. Bu yeni dönemde; bilgi, mevzuat, pedagojik alan bilgisinde, birey ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluk,  öğretmen ortamı oluşturma, öğrenme ve öğretme sürecini yönetme, tutum ve değerler, milli, manevi ve evrensel değerleri gözetme, öğrenciye yaklaşım, iletişim ve işbirliği, kişisel ve mesleki gelişimle ilgili gelişmeler güncellenmeye ihtiyaç duyuyor mu?  Diğer taraftan pandemi sürecinde bunlar üzerinden; yeni döneme ne yönde hazırız ve eğitim öğretimi planlama, öğrenme ortamları oluşturma, çocuk ve insan hakları, kültürel ve bireysel farklılıklar, öğrenciye yaklaşım gibi rolümüzü nasıl gerçekleştiriyoruz, tutum ve davranışlarımızla bu süreçte öğrencilerimize nasıl rol model oluyoruz, etkili iletişim yöntem ve tekniklerini bu yeni dönemde nasıl kullanıyoruz veya kullanmalıyız,  bu yeni süreçteki ilişkilerimizde empati ve hoş görüyü tekrar merkeze koyuyor muyuz?  Özellikle kriz dönemindeyiz birçoğumuz sorunlarla nasıl başa çıkacağımızı bilemiyoruz. Bu süreçte meslektaşlarımızla bilgi ve deneyim paylaşımını nasıl gerçekleştiriyoruz? Aynı şehirde, aynı branşta, farklı şehirde ve diğer  ülkedeki meslektaşlarla deneyim paylaşımında neler öğrendik? Ailelerle işbirliğini bu süreçte nasıl yapıyoruz ve normal döneme göre bu iletişim biçimimiz değişti mi? Mesleki ve kişisel gelişimimize bu süreçte ne derece dikkat ediyoruz? Örneğin psikolojik ve bedensel sağlığımıza ne derece de dikkat ediyoruz? gibi soru ve sorunları hep birlikte tartışarak bunun bizim mesleğimize, aile yaşantımıza, eğitim-öğretim faaliyetlerimize nasıl yansıdığına dair cevapları hep birlikte arayacağız” diye konuştu.

Rektör Aktekin’in konuşmalarının ardından söyleşi programı, katılımcı öğretmenlerin konuyla ilgili görüş ve önerilerini paylaşımlarıyla devam etti.

Trabzon İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün düzenlemiş olduğu söyleşi programının tamamını www.youtube.com/watch?v=iCTlbtvN3lc adresinden izleyebilirsiniz.